Haal meer omzet uit je bestaande klanten!
Het werven van nieuwe klanten kost gemiddeld 5x zoveel tijd dus knuffel je bestaande klanten. Vaak is daar zoveel meer uit te halen.
We vertellen je er graag meer over!
We geven 5 tips om meer omzet via bestaande klanten te krijgen.
Het werven van nieuwe klanten kost gemiddeld 5x zoveel tijd dus knuffel je bestaande klanten. Vaak is daar zoveel meer uit te halen.
We vertellen je er graag meer over!
Het is zo onverstandig want je hebt al de benodigdheden om een nieuwe sales te realiseren. Je weet wat de klant heeft gekocht en waar zijn interesses liggen. Ook is de klant tevreden met de aankoop en heeft aangegeven jouw bedrijf te vertrouwen. De kans dat hij weer bij jou een dienst of product afneemt is vele malen groter dan wanneer hij weer met een ‘nieuw’ iemand in zee moet. Maar, de grote truc is dat je dit ‘besef’ wel moet aanwakkeren.
De mogelijkheden om dit te doen zijn eindeloos: herinnering dat er nog items in het winkelmandje zitten, verjaardag-attentie, herhalingsrecept of afspraak, tips over het gekochte product en nog zoveel meer. Als je eenmaal hebt besloten wat je gaat inzetten om dit te triggeren is de enige vraag nog via welke kanalen je deze boodschap gaat overbrengen. Wij geven je alvast een zetje in de goede richting met onderstaande tips:
01 / Start met e-mailmarketing
Jouw (potentiële) klanten per e-mail benaderen is misschien wel een van de meest effectieve vorm van marketing. Echter wordt de kracht van e‑mailmarketing heel vaak onderschat. Toch zijn de mogelijkheden oneindig.
Een cadeautje op je verjaardag, kortingscodes nadat je de website hebt gezocht of een reminder dat je nog items in je winkelmandje hebt zitten. Drie voorbeelden van krachtige e-mails en er is nog zoveel meer. Zonde om deze vorm van direct marketing niet te gebruiken, toch? Het is wel belangrijk dat je e‑mailmarketing op de juiste manier inzet. Jouw e‑mail moet namelijk opvallen tussen tientallen berichten die klanten per dag ontvangen.
02 / Social marketing
Jouw klanten zitten ook op verschillende social media kanalen. Denk bijvoorbeeld aan LinkedIn, Facebook, Instagram en Twitter. Blijf actief op de kanalen waar jouw klanten zich bevinden en plaats regelmatig nieuwe updates. Op die manier blijf je onder de aandacht bij je klanten. Zo zullen ze ook onbewust aan jou denken als ze met een vraagstuk zitten waar jij de oplossing voor hebt.
03 / Remarketing
Remarketing is niks anders dan je advertentie opnieuw aan mensen tonen die je website eerder hebben bezocht. Een effectieve manier om hen dus opnieuw te verleiden je website te bezoeken. Mits je dit natuurlijk op de juiste manier doet! Zet het gericht in, wees specifiek en werk niet volgens het ‘one size fits all’ principe. Stel, jij verkoopt fietsen en mountainbikes. Dan is het belangrijk om de mountainbikes te tonen aan mensen die op de pagina met mountainbikes zijn geweest. En fietsen aan bezoekers op de fiets webpagina.
04 / Bloggen of vloggen
Door kennis te delen maak je (visueel) kenbaar dat je expert bent in je vakgebied. Als je schrijven helemaal te gek vindt, kun je gaan bloggen. Ben je niet camera shy? Dan is vloggen echt iets voor jou. De enige must die je moet hebben is een blog-functie op je website of een YouTube-kanaal. Deel je gemaakte blogs en vlogs via je social media kanalen zodat je een groter bereik creëert. Als je dit actief en consequent bijhoudt, vergroot je de terugkeer van bestaande klanten naar je website.
05 / Analyseer de statistieken van je website
Meten is weten, maar niet weten is niet (goed) meten. Bestudeer de statistieken van je website. Welke pagina’s worden het meest bezocht? Waar haken bezoekers af? Wat is de gemiddelde duur dat ze op je website blijven? Hoeveel procent doet uiteindelijk een bestelling op je webshop en welk deel niet?
De antwoorden op deze vragen kunnen de aanleiding vormen om je website nog beter te maken voor terugkerende en nieuwe website bezoekers. A/B-testen is een manier om meer uit je huidige bezoekers te halen. Hierbij onderzoek je twee varianten van een bepaalde websitepagina of pagina-onderdeel. Je stuurt dan 50% van je bezoekers naar variant A en 50% naar variant B. Vergelijk de resultaten en pas de verbeteringen toe. Daarnaast kun je ook gebruikerstesten uitvoeren of laat ons weten als je wil sparren voor de mogelijkheden om je website te verbeteren!