Offline marketing verleden tijd? Zeker niet!

De wereld van de marketing is de laatste jaren aan het verschuiven van offline naar online. Echter, online en offline marketing kunnen elkaar perfect aanvullen en zelfs versterken! Zo is de combinatie van deze twee factoren een optimale samenstelling in je marketing campagne.

Boost Creators Offline marketing strategie

Soorten offline marketing

Wanneer je als bedrijf op zoek bent naar het perfecte marketingmodel, dan kan je je als ondernemer richten op zowel offline als online marketing. Denk bij offline marketing aan het drukken van flyers, posters en/of brochures. Maar je kan ook denken aan advertenties in/door:

  • huis-aan-huis folders
  • vak- of dagbladen
  • tijdschriften
  • televisie- en radioreclame
  • promotieteams
  • buitenreclame op je gevel

Verouderd?

Online marketing heeft de laatste jaren flinke stappen gemaakt. Tegenwoordig heeft iedereen een smartphone, laptop of tablet. Je kan er als ondernemer ook niet meer omheen. Een goed beveiligde website is noodzakelijk en social media is niet meer weg te denken uit het marketinglandschap.

Is offline marketing dan verouderd en ouderwets? Zeker niet!

Je moet zichtbaar zijn waar je klanten zijn. En je klanten zijn overal! Ze werken, ze zitten met de tablet op de bank of gaan op koopzondag de stad in. Je moet dus zowel online als offline zichtbaar zijn voor je klanten. Je kunt niet kiezen tussen deze twee vormen van marketing, je moet zoeken naar een ideale mix.

De voordelen van offline marketing – herkenning

Om tot een ideale mix te komen moeten al je uitingen op elkaar aansluiten. Zorg dat ze één geheel vormen. Zorg voor herkenbaarheid door je huisstijl te bewaken. Het maakt niet uit waar je zichtbaar bent, als mensen maar kunnen zien dat het om jou gaat.

Het is belangrijk dat de identiteit van je onderneming naar voren komt. Plaats overal dezelfde slogan en logo op folders, website, nieuwsbrieven, etc.

De voordelen zijn met name te vinden in:

  • Je naamsbekendheid groeit en geeft vertrouwen. Je bent immers geen zolderkamer onderneming met een webshop.
  • Je geeft 100% aandacht aan je klant. Offline is minder makkelijk dan online.
  • Je creëert een beleving voor je klanten. Offline is vaak tastbaar en minder vluchtig.
  • Je steekt erboven uit! Niet alleen reclame op de digitale snelweg tussen alle anderen, maar bijvoorbeeld een grote luchtballon met jouw logo. Dat is uniek!

Herhaling zorgt ervoor dat de boodschap beter blijft hangen. Wanneer je een flyer in je handen krijgt en vervolgens een digitale nieuwsbrief ontvangt met dezelfde boodschap, zorgt dit voor herkenning.

Conclusie

Offline marketing heeft te maken met het verkleinen van afstand tussen jouw bedrijf en de kritische consument. Een webshop heeft natuurlijk altijd een soort van afstand met je potentiële klanten. Dat is op zich gek, want zij moeten vertrouwen hebben in je label. Ze willen immers gebruik maken van jouw producten of diensten. Vertrouwen is hierbij het sleutelwoord.

Offline inzet van reclame kan dus een belangrijke rol spelen in de marketing van je onderneming. Zo wordt offline marketing, door de opkomst van social media, persoonlijker gezien. Direct aangesproken worden of een onpersoonlijke Facebook advertentie…?

Het creëren van beleving is offline makkelijker dan online. Zorg ervoor dat potentiële en huidige klanten je overal zien en je herkennen.