De groeiende rol van Voice Search in e-commerce

Het aantal gesproken zoekopdrachten is de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen. Gebruikers raken dan ook steeds meer gewend aan het idee dat ze tegen hun (mobiele) apparaat kunnen spreken. Spraakherkenning zal een belangrijke rol spelen in de toekomst van e-commerce. Gesproken zoekopdrachten hebben logischerwijs ook een grote impact op de vindbaarheid van jouw website (SEO). Voor jou als eigenaar van een website is het overwegen van deze steeds populairder wordende technologie meer dan de moeite waard.

Voice search by Boost Creators

Wat is Voice Search precies?

Voice Search is een technologie die gebruikmaakt van je stem om informatie op het internet te zoeken. Een toetsenbord is dus niet nodig. De technologie heeft inmiddels ook de huiskamer weten te vinden, maar is vooral handig als je onderweg bent en snel iets wilt weten. Voice Search is te gebruiken op zowel de desktop als op mobiele apparaten. Stemherkenningssoftware is dankzij de voortschrijdende inzichten in NLP (natural language processing) bijna gelijk aan menselijke taal- en spraakherkenning.

Het verschil tussen geschreven en gesproken zoekopdrachten

Voice search heeft een sterke impact op je SEO. Wanneer je je zoekvraag namelijk spreekt in plaats van typt, pas je ander taalgebruik toe. Heb je vanavond zin in een ambachtelijke pizza, dan vraag je de Google Assistant ‘Wat is de beste pizzeria in de buurt?’, terwijl je al typend ‘beste pizza Eindhoven’ zou gebruiken. Consumenten die voice search gebruiken, hebben vaak haast en willen zo snel mogelijk het antwoord op hun vraag hebben. Bij Voice Search telt dus alleen het beste resultaat.

Het ontdekken van de juiste zoekwoorden

Met Voice Search wordt er maar één resultaat geleverd. De juiste zoekwoorden worden dus nog relevanter. Google Analytics of Ads kan je helpen te ontdekken welke zoekwoorden consumenten gebruiken, zodat je die vervolgens kunt opnemen in je content. Wat in elk geval is gebleken, is dat veel mensen producten en diensten in hun buurt vinden. Ook hiervoor kun je je SEO optimaliseren, bijvoorbeeld door de toevoeging ‘in de buurt’ aan een van je titels, tekst of meta-beschrijvingen. Ook pas je je content op gesproken zoekopdrachten met natuurlijker taalgebruik aan.

Zorg voor een snelle website

Door het gebruiken van Voice Search creëer je een voor jouw bezoekers aantrekkelijke en relevante website. Maar net zoals bij zoveel andere marketingstrategieën, geldt dat ook voice search een continue proces is. Je moet dus altijd blijven monitoren om te kunnen blijven optimaliseren. Zorg er in de eerste plaats voor dat je website snel laadt. Niet alleen is dat fijn voor de consument, Google geeft ook nog eens een voorkeur aan dergelijke websites. Website caching is dus van essentieel belang.

Wil je weten of website voldoende snel is? Doe dan een test bij Google

De featured snippets

De featured snippet is een uitgelicht zoekresultaat dat op de eerste pagina van Google antwoord geeft op de zoekvraag.

Voorbeeld featured snippets

Je kunt het ook wel de samenvatting van een pagina binnen de zoekmachine noemen. De vraag van de consument wordt hiermee dus direct beantwoord. Behalve dat je dus altijd content van hoge kwaliteit dient te bieden, is het ook verstandig om gebruik te maken van een samenvatting bovenaan die content. Behalve dat dit efficiënt is op het gebied van spraakgestuurde antwoorden, bedien je er ook de lezende consument mee. Eerst een duidelijke samenvatting, daarna meer detail.

Het gebruik van specifieke zoekwoorden – long tail keywords

Niet het aantal websitebezoekers is van belang, maar juist die specifieke doelgroep. Weliswaar is je publiek daarmee wat kleiner, maar je kansen op conversie worden groter. En juist dat is je doel. Stel je verkoopt pizza’s, dan wil je gevonden worden door klanten in de buurt en niet 100 km verderop.

Het is daarom van belang dat je specifieke zoekwoorden (vakterm: long tail keywords) gebruikt. Dit zijn zinnen van drie tot vier sleutelwoorden die specifiek iets zeggen over wat jij verkoopt of aanbiedt. Het zijn de korte zinnen die consumenten in Voice Search gebruiken. Zorg er dus ook voor dat deze long tail keywords in de featured snippets terugkomen.