Overschakeling naar Google Analytics 4: hoe doe ik dat?
Het welbekende Google Universal Analytics maakt deze zomer (2023) plaats voor Google Analytics 4. Met de komst van deze nieuwe meetmethode op 1 juli, begin je opnieuw met het verzamelen van jouw data. Er zijn verschillende veranderingen die invloed hebben op de analyse van jouw website. Lees in deze blog wat er gaat veranderen.
Overstappen naar GA4 met je website
Er is nu meer dan ooit behoefte aan dataprivacy en controle. Daarom zijn de nodige aanpassingen doorgevoerd in Google Analytics. Het platform is met GA4 dus niet meer afhankelijk van cookies en worden er geen IP-adressen meer verzameld in het platform. Het is vanaf dat moment ook mogelijk om gebruikersgedrag over meerdere apparaten en platformen te volgen: je krijgt hierdoor een veel beter inzicht in de customer journey.
De meetmethode is vanaf 1 juli gebaseerd op events (of gebeurtenissen). Zo zal elke interactie op jouw website als gebeurtenis worden gemeten. Dat maakt GA4 een veel flexibelere tool dan GUA.
Wat is er nieuw?
- GA4 is een cross-platform gebruikersidentificatie: dat betekent dat het mogelijk is om het pad van de gebruiker volledig te volgen: van de eerste aanraking met jouw website tot aan de uiteindelijke (eventuele) conversie. Wanneer de gebruiker dezelfde conversie voltooit via verschillende apparaten, worden alle gegevens samengevoegd. Zo heb je één duidelijk overzicht in de volledige klantreis én het gedrag;
- Er wordt 14 maanden aan data opgeslagen;
- Machine learning: GA4 maakt het mogelijk om toekomstig gedrag te voorspellen van je gebruiker. Zo kun je bijvoorbeeld beter de waarschijnlijkheid op een conversie voorspellen;
- Veelvoorkomende gebeurtenissen: wanneer dit het geval is, slaat GA4 deze gegevens automatisch op. Dat maakt het analyseren van jouw gegevens een stuk efficiënter.;
- Cookieless tracking: GA4 slaat data op zonder gebruik te maken van cookies of andere ID’s.
Dit zijn nog maar een aantal opties van GA4 waarmee je je klant én zijn gedrag nog beter leert begrijpen.
Hoe moet je overstappen naar GA4?
Let erop dat, met de komst van de nieuwe versie, geen gegevens van GUA overgezet kunnen worden. Daarom is het belangrijk om zo snel mogelijk de overstap te maken naar de gloednieuwe meetmethode. Zie je door de bomen het bos niet meer en weet je niet meteen hoe je hieraan moet beginnen? Bij Boost Creators kunnen we jou hierbij helpen én begeleiden. Neem contact op met ons voor meer informatie en samen boosten we jouw business nog beter!
We hebben je interesse gewekt hè?
Laat je gegevens achter en wij nemen binnen 24 uur contact op, dan kunnen we snel verder.