Black Friday

Marketing tips voor jouw bedrijf

Vroeger was Black Friday één dag in Amerika waarop consumenten over elkaar heen vielen om de mooiste aanbiedingen te scoren in winkels. Tegenwoordig lijkt deze dag meer een evenement te zijn geworden dat weken duurt en ook grotendeels online plaatsvindt. Winkels en webshops beginnen steeds eerder met het promoten van aanbiedingen en consumenten bedenken hele strategieën om de mooiste deals te vinden.

Black Friday is officieel op de 4e vrijdag van november maar tegenwoordig is het meer een periode in november welke geen echte start- en einddatum kent. Deze periode wordt steeds langer en er worden steeds meer dagen “bij verzonnen” om artikelen voor weinig te kunnen verkopen. Het is dus met andere woorden een commercieel instrument geworden.

Black friday - Zwarte vrijdag

Een korte terugblik op 2018

Om je te overtuigen hebben we een aantal cijfers over Black Friday in 2018. Deze cijfers spreken voor zich. Een (online) retailer kan eigenlijk niet meer om Black Friday heen. Hieronder vind je de cijfers van Betaalvereniging Nederland over de periode tussen Black Friday en Cyber Monday. Van vrijdag 23 tot en met maandag 26 november 2018.

  • Groei van 38% op het aantal iDeal betalingen ten opzichte van 2017.
  • Groei van 21% op het aantal pintransacties ten opzichte van 2017.
  • 10 miljoen iDeal transacties, goed voor €850 miljoen aan omzet.

Black Friday – Cyber Monday (2019)

Black Friday is altijd de 4e vrijdag van november, de dag na het Amerikaanse Thanksgiving. Dat is dit jaar dus 29 november 2019. De maandag daarop is het Cyber Monday (2 december), een soort Black Friday maar dan speciaal voor webshops om online verkopen te boosten. Maar tegenwoordig stunten webshops ook al op vrijdag zelf, waardoor deze dag eigenlijk niet meer speciaal voor fysieke winkels is. Het wordt nu gezien als een extra dag om te stunten met prijzen en consumenten naar webshops en winkels te lokken met aanbiedingen.

 

Gebruik maken van deze nieuwe periode?

Heb jij een webshop of een winkel en wil je ook inspelen op Black Friday of Cyber Monday? Lees dan hieronder onze 4 tips.

Tip 1. Kondig Black Friday (op tijd) aan

Je kunt een aantal dagen of weken van te voren beginnen met het aankondigen van je deals. Je kan dit bijvoorbeeld doen als ‘sneak peak’ zonder alle details prijs te geven. Belangrijk is dat je de klanten laat weten wanneer je campagne begint en wat ze ongeveer kunnen verwachten. Veel klanten oriënteren zich van tevoren wat ze waar willen kopen. Het is dus verstandig om ze te laten weten dat je meedoet met Black Friday. Dit kan je doen door een aankondiging te doen op je website, in je nieuwsbrief of social media (zie tip 3).

Tip 2. Geef je vaste klanten exclusieve aanbieding

Black Friday is een goede kans om vaste klanten te laten zien hoe belangrijk ze  zijn voor jouw bedrijf. Je kan hen mogelijk een extra goede aanbieding geven (extra korting) of je kan ze eerder toegang geven tot de aanbieding. Je vaste klanten zullen deze extra aandacht zeker waarderen.

Tip 3. Gebruik social media of je nieuwsbrief om jouw Black Friday te promoten

Je hebt goede deals bedacht maar het is natuurlijk ook belangrijk om deze onder de aandacht te brengen. Dit kan je bijvoorbeeld doen op social media of in je nieuwsbrief. Je social media campagne kan je van de voren bedenken en inplannen. Denk ook aan het commercieel adverteren om extra bereik te generen voor je campagne.

Je bestaande klanten kan je per nieuwsbrief op de hoogte houden van je acties. Hierin kan je eventueel een kortingscode verwerken of een unieke link naar je website met speciale aanbiedingen.

Tip 4. Versterkt online & offline

Heb je een fysieke winkel, maak dan niet de veronderstelling dat iedereen op Black Friday naar jouw winkel komt. Het kunnen nogal eens drukke dagen zijn. Veel klanten willen mogelijk jouw aanbieding het liefst vanaf de bank kopen. Zorg dat je campagnes zowel online als offline (grotendeels) hetzelfde zijn om de herkenbaarheid te vergroten. Gebruik dezelfde stijl en hanteer dezelfde kortingen.

Lees ook eens onze blog over Offline Marketing

 

Laat je helpen door Boost Creators

Heb je hulp nodig in het bedenken van een goede commerciële uiting voor Black Friday? Of wil je de stap maken naar online marketing? Laat je dan eens informeren door een van onze Boosters, ze denken graag met je mee.