Boost het design van jouw beursstand met onze tips

Een groot evenement of beurs kan duizenden nieuwsgierige mensen kennis laten maken met jouw product of dienst. Sommigen van hen kunnen toekomstige zakenpartners of klanten worden. Een goede beursstand zorgt voor aantrekkingskracht en straalt vertrouwen uit. Je wilt potentiële klanten aantrekken en hen ‘face-to-face’ spreken.

Je kan elk bedrijf dat op de beurs aanwezig is als jouw concurrentie beschouwen, zelfs als ze geen concurrerende producten of diensten hebben. Ze strijden allemaal om de aandacht van de bezoekers van de beurs of het evenement. Op een beurs kom je in contact met klanten, oude relaties, oud-medewerkers, mede-standhouders of partners.

Beursstand door Boost Creators

Als je nu jouw eigen beursstand zou moeten beoordelen, welke score zou je deze dan geven? Als je jezelf geen tien kunt geven, dan is het tijd om deze opnieuw op te bouwen. Alles wat minder is dan een tien kan je zakelijke onderhandelingen, partners of verkopen kosten. En dit willen we natuurlijk niet!

Hoe zorg je dan voor een tien? Onderstaand stappenplan helpt jou in het verwezenlijken van de mooiste beursstand.

Stap 1: Bepaal je doel

Je hebt waarschijnlijk doelen gesteld voor jouw onderneming. De beurs of het evenement is een verlengstuk van jouw bedrijf. Bedenk dus wat je doel is voor de beursstand. Wil je producten verkopen, wil je langdurige relaties opbouwen met huidige partners of wil je werken aan je branding?

Stap 2: Hoe ga je de aandacht trekken?

  • Zorg voor één opvallende eyecatcher! Eén element dat de aandacht trekt, zelfs van ver weg. Dit kan bijvoorbeeld het topmodel uit je collectie zijn. Zet dit centraal in de stand en regel de juiste verlichting zodat de aandacht hierop wordt gevestigd.
  • De beursstand zelf dient  professioneel en aantrekkelijk  over te komen. Gebruik de mooiste materialen en verlichting voor het design van jouw beursstand.
  • Bedenk een teaser! Zorg dat de mensen op de beursvloer worden uitgedaagd om naar jouw stand te komen. Dit kan een video zijn op een scherm. Of u kunt denken aan onthulling op een bepaald tijdstip. Je kunt ook mogelijk een gadget weggeven die iedereen wil hebben.
  • Bedenk een origineel thema! Iedere standhouder is jouw concurrent dus originaliteit is heel belangrijk. Zorg dat je ruim voor het evenement het thema hebt uitgewerkt. Organiseer bijvoorbeeld een korte brainstormsessie met collega’s en/of met creatievelingen om samen een uniek thema te bedenken.
  • Zorg dat de uitstraling van de beursstand aansluit bij je bestaande huisstijl. Dit vergroot de herkenning van je merk. Zorg ervoor dat anderen je opmerken en vooral onthouden. Een deel van het vertrouwen komt door herkenning van uw branding.

Stap 3: Productie van de ideale beursstand

Je hebt een uniek thema uitgewerkt op papier, maar nu moet de beursstand nog worden gemaakt.  Je kan dit natuurlijk helemaal zelf doen maar gelukkig heb je ook bedrijven die gespecialiseerd zijn in de bouw van de perfecte beursstand, exact zoals je het voor ogen hebt. Vergeet niet dat je voldoende tijd nodig hebt om het geheel op locatie te laten opbouwen en aan het einde natuurlijk af te breken. Bedenk van de voren ook of je (delen van) je stand en materiaal wilt hergebruiken voor de volgende beurs of evenement.

Stap 4: ‘close the deal’

Je hebt jezelf een doel gesteld. Je hebt de ideale beursstand ontworpen en laten bouwen. Nu is het tijd om je doelen te verwezenlijken. Hoe wil je in contact blijven met je potentiële klanten of partners? Denk aan flyers of visitekaartjes of via digitale kanalen.

Verkoop je producten of diensten? Denk dan aan een offerteformulier of stuur klanten direct een digitale offerte. De mogelijkheden zijn eindeloos.