Een merk is zoveel meer dan alleen een logo

Als je als zelfstandig ondernemer je eigen bedrijf start, heb je vaak als prioriteit het ontwerpen van je bedrijfslogo. Dit begrijpen wij volkomen.

Als startende ondernemer is er een beperkte investering mogelijk in jouw marketingstrategie en je wil het liefst in een korte tijd jouw doelgroep bereiken.

Er komen veel nieuwe en uitdagende werkzaamheden als je je eigen bedrijf begint. Het duidelijk weergeven van jouw merkidentiteit is daar één van. Een bedrijfslogo dat precies past bij je onderneming en de toegevoegde waarde daarvan, is van essentieel belang.

Boost Creators logo ontwerp

Wij houden ervan om logo’s te ontwerpen!

Het is een kunst om grafisch sterke logo’s te ontwerpen, waarin duidelijk het grootste unique selling point van je onderneming naar voren komt. Een unique selling point is het onderscheidend vermogen van jouw bedrijf. Het is de identiteit van je onderneming en waar deze voor staat.

Terwijl je logo absoluut van belang is en een actie / reactie van jouw doelgroep oproept, is het een algemene misvatting dat je logo ook je merk is. Een logo is slechts één element van jouw merkstrategie. Het is het startpunt van het proces van ontwikkeling van je merk tot een herkenbare en succesvolle merknaam.

Tijdens dit proces denken we samen met jou na over een herkenbaar kleurenpalet, lettertypes, stijl van fotografie en lay-outs, die de toegevoegde waarde van jouw bedrijf versterken.

In de ideale wereld begint merkstrategie, ook wel ‘branding’ genoemd, met onderzoek en brainstormen. Niet meteen met het maken van een logo. Voor de juiste merkstrategie heb je inzicht in je onderneming nodig. Door het stellen van kritische vragen kom je erachter hoe je de positionering van je merk in het ‘hoofd’ van de doelgroep wilt hebben, bijvoorbeeld:

  • Wat is je doel met deze onderneming?
  • Wat is het onderscheidend vermogen van je onderneming ten – opzichte van de markt?
  • Welke toegevoegde waarde heeft jouw dienstverlening?
  • Welke USP’s (Unique Selling Points) heeft jouw bedrijf?

Vervolgens komt wat veel ondernemers het moeilijkste vinden in het hele proces: het ‘waarom’ van jouw bedrijf. Naast ‘geld verdienen’ ben je je onderneming begonnen met een bepaalde kerngedachte. Aan de hand van het ‘waarom’ van je onderneming beslissen klanten of ze voor jou kiezen of voor een ander.

Na het ‘waarom’ komen de missie, visie, kernwaarden en strategie van jouw bedrijf aan bod. Het doel hiervan is om jouw doelgroep te laten geloven waarin jouw onderneming gelooft. Een goed voorbeeld geeft Apple: ‘Wij geloven dat mensen met passie de wereld ten goede kunnen veranderen’. Klinkt dat als een bedrijf dat hightech producten verkoopt? Nee, en dat is precies het punt.

Het gaat om de achterliggende gedachte bij jouw onderneming: jouw intrinsieke motivatie. Deze blijft je in je werk uitdaging geven en zal uiteindelijk een verschil maken voor de samenleving. Het bepalen van de identiteit van jouw bedrijf vereist creatief denken. Jouw merk moet iets te betekenen hebben voor de maatschappij.

Zodra deze elementen van merkstrategie vastgelegd zijn, beginnen wij aan het ontwerp van jouw logo. Wij ontwerpen het logo met de begeleidende merkelementen, uitgelijnd op de strategie en het ‘waarom’ van jouw bedrijf. Zo krijgt je merk een krachtige en effectieve betekenis, en daarmee een zo groot mogelijk bereik binnen jouw doelgroep.