Online marketing – de basisbegrippen uitgelegd
Online marketing of digitale marketing , wat is dat nu precies? Wij delen een aantal van de basisbegrippen in deze blog. Het doel van online marketing is het promoten van de bekendheid van producten en diensten en daarnaast de voordelen hiervan onder de aandacht te brengen van potentiële klanten, via internet.
Online marketing – Nieuwe manier van adverteren
Hoewel het misschien gemakkelijk is om verstrikt te raken in de hype van een “nieuwe manier van adverteren”, is het belangrijk om te beseffen dat elke vorm van marketing nog steeds marketing is. Het komt erop neer dat u uw product of dienst promoot bij een publiek van potentiële kopers. Echter nu via digitale kanalen.
Digitale marketing gebruikt veel van dezelfde strategieën als traditionele marketing, aangepast voor de digitale kanalen. De drie meest voorkomende manieren waarop mensen online informatie gebruiken, zijn via e-mail, zoekmachines en sociale media. In deze blog leggen wij uit hoe u marketing kan toepassen op deze kanalen.
E-mail Marketing
Met e-mail marketing zorg je ervoor dat mensen zich op jouw site aanmelden op een e-maillijst of nieuwsbrief. Jouw bezoekers kunnen zich bij je inschrijven en jij kunt ze vervolgens e-mails gaan toesturen. Het is super krachtig voor jouw bedrijf wanneer je een grote mailinglijst hebt, je kunt daar hiermee gemakkelijk informatie over je producten of diensten delen met je klanten.
Via deze mailinglijst bouw je een band op met je lezers, ze zullen je meer gaan vertrouwen en uiteindelijk ook meer bij je gaan kopen. Wanneer je met een nieuwe dienst op de markt komt of evenement wilt organiseren dan hoef je alleen maar een e-mail te sturen naar je mailinglijst.
Vanwege strenge regelgeving is het van belang dat je werkt met een zogenaamde dubbele opt-in registratie. Net als bij gewone opt-in geeft de eigenaar van een e-mailadres bij double opt-in expliciet toestemming voor het gebruik van zijn adres voor het ontvangen van een nieuwsbrief via e-mail. Bij een dubbele opt-in wordt de toestemming 2 keer bevestigd. Bijvoorbeeld doordat de abonnee van een nieuwsbrief na de inschrijving via jouw website deze inschrijving nogmaals dient te bevestigen via een klik op een unieke link in een e-mail (bevestigingsemail).
Zoekmachine optimalisatie
Met zoekmachine marketing streef je het doel na om zo veel mogelijk bezoekers uit een zoekmachine te halen. Dat kan middels zoekmachine optimalisatie (SEO) of door het kopen van advertenties bij een zoekmachine (SEA)
Zoekmachine optimalisatie, ook wel search engine optimization (SEO) genoemd, zorgt ervoor dat jouw website beter vindbaar is bij zoekmachines, zoals Google. Door je website te optimaliseren scoort deze hoger op relevante zoektermen. Dat betekent dat je hoger komt in Google en dat zorgt voor meer bezoekers.
Meer bezoekers, aanvragen en bestellingen
Ruim 70% procent van de mensen die in Google zoekt, klikt bij voorkeur op een van de organisch resultaten. Websites die hoog op de eerste pagina in de zoekresultaten van Google staan, krijgen veruit de meeste bezoekers. Daarmee is de kans groter dat deze bezoekers een aankoop of aanvraag doet op jouw website.
Dus samengevat:
- Hoe hoger je in Google staat, hoe sneller iemand jouw website bezoekt.
- Hoe meer bezoekers op je website, hoe meer kans op betalende klanten.
- Door de website gebruiksvriendelijker te maken nemen bezoekers eerder contact op. Ze vinden immers makkelijker wat ze nodig hebben.
- Je krijgt een betere naamsbekendheid, doordat jouw bedrijf op meerdere zoektermen wordt gevonden.
Door structureel je website te optimaliseren op het gebied van content (tekst, afbeeldingen, video, etc.), techniek en het linkprofiel wordt de vindbaarheid in Google verbeterd. Op relevante zoektermen zal je hierdoor meer bezoekers naar je website trekken.
Het verschil tussen SEO en zoekmachine adverteren (SEA)
Naast de eerder genoemde mogelijkheden voor SEO optimalisatie kan je ook inzetten op SEA. Dit staat voor Search Engine Advertising. Dit is simpelweg, het adverteren bij een zoekmachine. Deze vorm van adverteren zet jouw website direct hoog in de zoekresultaten van de zoekmachine zoals Google. Je staat direct bovenaan, maar zodra je budget op is, worden je advertenties niet meer weergegeven. SEA is voor de korte termijn strategie prima in te zetten maar SEO zorgt als strategie voor langdurigere en constante resultaten.
Social media marketing
Social media marketing is een marketing techniek waarbij social media wordt ingezet met als doel marketingboodschappen te delen. Het is een interactieve vorm van marketing gericht op het aangaan van een dialoog met mogelijk klanten. Eerder schreven wij ook over Social Selling. Deze blog laat in detail zien hoe dit in zijn werk gaat.
Social media marketing blijkt een uitstekende manier om een gesprek met de klant aan te gaan en hierdoor directer in contact te komen met je klanten. Loyaliteit, klanttevredenheid en het creëren van een merkvoorkeur zijn de bekende doelen die bedrijven kunnen na streven met social media. Volgens onderzoek blijkt social media marketing, mits goed ingezet, geld op te leveren.
We hebben je interesse gewekt hè?
Laat je gegevens achter en wij nemen binnen 24 uur contact op, dan kunnen we snel verder.