Trends voor Instagram anno 2020
Instagram heeft sinds een aantal jaar een volwaardige plek tussen alle andere Social media kanalen. Ook dit kanaal heeft ongelofelijk veel functies, typen content, onderwerpen en stijlen waardoor het moeilijk is om te weten wat nou echt “populair” is. In dit blog delen wij vier visuele trends van Instagram.
Spontaan geschoten
Voorheen zag je enkel geregisseerd beeld, waarin compositie, belichting en kleurgebruik perfect gestileerd zijn. Tegenwoordig is het populair om meer spontaan geschoten beeld te publiceren. De inspiratiebron daarvoor is de old school polaroidfoto. Er wordt geen perfect plaatje meer getoond, maar bedrijven laten op een eerlijke en zuiveren manier zien waar ze voor staan. Modemeisjes tonen steeds meer foto’s zonder dat er photoshop aan te pas komt of menig ander filters.
Van mij naar wij
Protesten zijn bijna aan de orde van de dag. Mensen gaan regelmatig de straat op om zich op die manier hard te maken voor een maatschappelijke kwestie. De groep staat en gaat ergens voor en weten dat ze invloed kunnen hebben. Ook op social media lijkt eenieders stem harder hoorbaar te zijn. Mensen zijn zich daarvan bewust en maken zich nóg sterker door zich te verenigen met anderen die eenzelfde doel of belang nastreven.
Merken zijn steeds vaker bewust van de meerwaarde van het collectief. Het creëren van een community rondom een maatschappelijk onderwerp wordt steeds belangrijker. Denk bijvoorbeeld aan duurzame kledingmerken.
IGTV wint aan populariteit
Toen IGTV in de zomer van 2018 werd gelanceerd, wisten we niet zo goed wat we ermee moesten en hoe het precies werkte. Dat had even tijd nodig, want 2020 is het jaar waarin IGTV haar doorbraak heeft gemaakt. Dit komt misschien wel omdat Instagram een aantal verbeteringen heeft toegevoegd aan deze functie. Er is nu namelijk de mogelijkheid om een preview van een video te tonen als bericht in de feed van volgers, zodat zij op die manier weten dat een merk óók interessante long-form videocontent maakt.
De 5-tot-10-seconden video
In navolging op bovenstaande trend gaan we sowieso steeds meer ultrakorte video’s in onze feed terugzien. Mede door de invloed van het razend populaire TikTok gaan we over naar mini-video’s van 3 tot 10 seconden lang. In plaats van een stilstaand beeld wordt een korte momentopname gemaakt, van wat eigenlijk een stilstaand beeld had moeten of kunnen zijn. Het maakt een merk of mens levendiger en authentieker.
Het allerbelangrijkst is dat een merk of organisatie het héle en echte verhaal van de organisatie vertelt, met alle visuele mogelijkheden die Instagram biedt. Beelden mogen ongepolijst zijn, als het verhaal maar klopt.
We hebben je interesse gewekt hè?
Laat je gegevens achter en wij nemen binnen 24 uur contact op, dan kunnen we snel verder.