Supertips voor het maken van een bedrijfsfilm

Gemiddeld kijken wij per dag 64 minuten naar een of meerdere video’s via het internet. Vijf jaar geleden was dit nog minder dan een half uur. Toegegeven, met name de Amerikanen zorgen ervoor dat we boven het uur uitkomen. Maar door de (op)komst van YouTube en Netflix kijken ook de Nederlanders steeds meer naar online video’s.

Bedrijven proberen tegenwoordig via online video zichtbaar te worden bij hun doelgroep. Waar vroeger bedrijfsfilms werden gemaakt voor beurzen en voor de wachtende gasten in de ontvangsthal, worden tegenwoordig hun films gepubliceerd op de eigen internetpagina, tonen vertegenwoordigers het vanaf hun laptop aan hun klanten en wordt het gedeeld via de sociale mediakanalen van zowel de ondernemingen als hun werknemers. Een goede bedrijfsfilm presenteert je bedrijf overtuigend en maakt impact op de klanten. Maar hoe maak je zo’n bedrijfsvideo en waar moet je opletten? Deze blog geeft jou negen tips bij het maken van een online bedrijfsvideo. En uiteraard vinden wij de laatste tip de belangrijkste. ?

Bedrijfsfilm maken bij Boost Creators

1. Denk goed na over de inhoud

Het spreek voor zich, maar dit is het belangrijkste bij het maken van een bedrijfsfilm: wie is je doelgroep, waar ga je het presenteren, wat moet de boodschap zijn, hoe blijft de kijker getriggerd om de film af te kijken en wat is de doelstelling van de film? Ook belangrijk: ik welke stijl wens jij je film en waarom? Formeel, flitsend, rustig, grappig, ludiek? Als de vragen beantwoord zijn, kan de briefing en een script worden geschreven.

2. Wees kieskeurig in je zoektocht naar een filmmaker

Alle filmmakers hebben een portofolio op hun website staan. Kijk goed of hun stijl van filmen past bij jouw onderneming. Uiteraard dien je ook naar de prijs te kijken, maar besef goed dat de ene filmmaker meer aandacht (en tijd) besteedt dan de andere. Daarnaast is de prijs ook afhankelijk van de apparatuur en vergunningen (bij een drone) die worden gebruikt.

3. Tijd is kostbaar

Tijd is schaars, zeker bij het online kijken. Maak daarom je film niet te lang. Probeer de film niet langer dan één minuut te laat worden en durf essentiële zaken eruit te halen. Een trigger aan de ‘voorkant’ van de film kan de kijker aanzetten om de film af te kijken.

4. Maak de film tijdloos

Als je niet van plan bent om elk jaar een nieuwe bedrijfsfilm te maken, moet je hier van te voren rekening mee houden. Maak de film tijdloos door het over de langer termijn visie en kernwaardes te hebben en door minder personeel in beeld te laten komen.

5. Kies de juiste muziek

Hoewel niet iedereen een online video met geluid bekijkt, is geluid een belangrijk onderdeel voor degenen die wel de oordoppen in heeft of de speakers heeft aanstaan. Muziek kan een wezenlijke bijdrage leveren aan de waardering van jouw bedrijfsfilm. Er zijn verschillende platformen waar voor enkele tientjes een rechtenvrije muziekfragment kan worden aangeschaft. Zijn er gesproken teksten te horen in het filmpje? Vergeet dan niet om deze ook tekstueel weer te geven.

6. Afwisseling

Zorg voor afwisselende beelden, de juiste evenredigheid tussen quotes, andere beelden en eventueel voice-over, verschillende camerastandpunten en een goed beeldritme, zodat je bedrijfsfilm aantrekkelijk blijft om naar te kijken.

7. Laat je bedrijfsvideo delen

Zodra de film klaar is, vraag jij je medewerkers, leveranciers en klanten om niet alleen de bedrijfsfilm te zien, maar ook te delen via social media. Maak het delen eenvoudig door social media buttons te plaatsen op je website. Je maakt je personeel enthousiast voor de film door een ‘première’ van de bedrijfsfilm tijdens de maandelijkse borrel te organiseren. Kleed de première wel aan met een rode loper, een glas bubbels en zet de hoofdrolspelers in het zonnetje.

8. Wie wordt eigenaar van de opnames

Bespreek van te voren wie na het filmen eigenaar wordt van de opnames. Dit geldt dus ook voor het ruwe materiaal. Dit zijn beelden die niet in de film worden gebruikt, maar wel zijn opgenomen. Later kunnen deze beelden wel ergens voor nuttig zijn. De ene filmmaker geeft makkelijker zijn/haar materiaal weg dan de andere. Als dit vooraf duidelijk is, kan dit later een hoop problemen voorkomen.