De kracht van een goede verpakking

Bij Boost Creators hebben we al veel toffe verpakkingsmaterialen technisch vormgegeven. Je product lanceren in de markt is één. Maar dat doen met een verpakking die inspeelt op de ‘’kracht’’ van het product, is minstens zo belangrijk. Het is altijd een uitdaging om de juiste keuzes te maken die naadloos aansluiten bij de verhaallijn van het product en de doelgroep. We krijgen energie van opdrachtgevers die ook dit belang zien en dat zette ons aan het denken om deze blog te schrijven. Want… begrijpt iedereen de ‘’kracht’’ van een verpakking?

Aantrekkelijke dozen en verpakkingen

We weten allemaal dat er veel verschillende elementen zijn, die een product maken tot wat het is: van het idee naar de grondstoffen tot het afwerken naar een eindproduct. Dat is nu het ding, je product kan voldoen aan geweldige dingen, zoals het gebruik van de allerbeste materialen, de snelste techniek, de duurzaamste en zo kunnen we er nog wel een aantal opnoemen. Als de verpakking niet pakkend is, zal het niet snel worden verkocht en wordt het moeilijk om de omzetsnelheid hierin te verhogen.

Verpakkingen verhogen het product- en het serviceaanbod. Denk aan die boetiekervaring waar jouw favoriete trui met liefde wordt ingepakt tussen een tissuepapier en het in een mooie gerecycled tas wordt gelegd met een mooie gouden strik om het af te maken. Je denkt nu vast, mmm ik betaal voor die verpakking! Zou je de trui ook kopen voor dezelfde prijs maar dan zonder de ervaring die de verpakking met zich mee brengt? Of zou je het gevoel hebben dat je dan iets mist? Geweldige verpakkingen komen niet alleen voor bij boetieks. Alle producten moeten streven naar de allerbeste verpakking die ze zichzelf kunnen veroorloven, vooral als deze online worden verkocht.

U hebt geïnvesteerd in een chique website die esthetisch verleidelijk is, gemakkelijk te gebruiken en waarbij rekening is gehouden met alle tips voor gebruikservaring. Consumenten kopen uw goederen in een paar klikken met vreugde en wachten geduldig tot de postbode zijn aankomst aankondigt. Ze kunnen niet wachten om hun aankoop te openen, wat op dit moment een geschenk voor zichzelf lijkt, een cadeau om geduldig te zijn en een paar dagen te moeten wachten. Maar de vreugde verandert al snel in ‘bah wat is dit, heb ik dit besteld?’ Wanneer ze een lelijke merkloze doos krijgen waar hun ding van schoonheid in wordt geplooid. Jakkes! Consument experience is nu verpest!

Nu weten we het helemaal zeker, het is van belang om te begrijpen dat verpakking een cruciale rol speelt in de ervaring van een consument, zowel on- als offline. Goed uitgevoerde productverpakkingen voorzien de consument van essentiële informatie over het merk. Aan de andere kant kan slecht gepresenteerde productverpakking verwarring veroorzaken en ertoe leiden dat consumenten een concurrent kiezen boven jou. Aandacht besteden aan de kleine details kan het verschil betekenen tussen een goed product en een geweldig product.

Denk bij het ontwerpen van de verpakking na over wat er al op de markt is en onderscheidt u zich van uw concurrenten? Verpakkingen moeten aantrekkelijk zijn, maar hebben ook een verschilpunt dat het voor de consument gedenkwaardig maakt. Vergeet niet dat klanten vooraf gedefinieerde ideeën hebben over wat bepaalde ontwerpelementen vertegenwoordigen. Eenvoudig aanpassen van de kleuren of zelfs het verpakkingsmateriaal, kan een product transformeren van “budget” tot premium.

Studies tonen aan dat consumenten instinctief kopen op basis van kleur, vorm en bekendheid. Overweeg wat de eerste gedachte van een klant is wanneer hij de verpakking in handen heeft; Zullen ze kunnen begrijpen waar het merk voor staat? En de waarde die het zal toevoegen aan hun leven? Een betere algehele ervaring met uw product betekent dat de kans op een herhaalaankoop groter is en het begint uiteindelijk allemaal met uw verpakking.”